Rynek pracy jest niezwykle konkurencyjny, a CV, które wyróżnia się na tle innych kandydatów, z pewnością nie jest łatwe do stworzenia. Rynek znacznie się zmienił w ostatnich dziesięcioleciach, konkurencja jest zaciekła, a proces jest inny. Technologia zrewolucjonizowała każdą dziedzinę, a rekrutacja nie jest wyjątkiem.

Rekruterzy spędzają średnio 5-7 sekund na przeglądaniu CV. Takie statystyki są przerażające dla osób poszukujących pracy, ale ci, którzy rekrutują, mają wyszkolone oko i wiedzą, czego szukają. Jedno ogłoszenie oferty pracy może otrzymać średnio 250 różnych CV. Dla niektórych sprawia to, że znalezienie nowej pracy jest bardziej zniechęcające niż już jest. Dobre CV to bez wątpienia najważniejszy dokument, z którego będziesz korzystać podczas poszukiwania nowego miejsca pracy.

Jeśli poproszono Cię o zrobienie wideo CV  lub chcesz zrobić takie, aby uzyskać przewagę nad konkurencją, ten artykuł jest dla Ciebie. Szczegółowo przeanalizujemy wideo CV. Czym jest takie CV? Dlaczego powinieneś go zrobić? I jak?

 

Co to jest wideo CV?

Wideo CV to krótkie nagranie wideo, które przedstawiasz menedżerowi lub rekruterowi. Zwykle jest wysyłany z tradycyjnym życiorysem i listem motywacyjnym. Wideo CV może Ci pomóc, gdy poczujesz potrzebę podkreślenia umiejętności lub doświadczenia w swojej karierze. Właściwie pomaga podkreślić, że jesteś właściwą osobą na właściwym miejscu. To także doskonały sposób na pokazanie, jak Twoja kreatywność i osobowość pasują do kultury firmy, do której aplikujesz.

Podczas gdy tradycyjne CV pokazuje umiejętności, kwalifikacje i doświadczenie przedstawione na piśmie, wideo CV  pozwala pracodawcy zobaczyć trochę Twojej osobowości. Życiorysy wideo są szczególnie dobre do ubiegania się o pracę w sektorze cyfrowym/medialnym lub w sprzedażowym/marketingowym, ponieważ pozwalają od samego początku zademonstrować swoje umiejętności komunikacyjne lub konkretne umiejętności w obszarze cyfrowym. Mimo to wideo życiorysy  mogą być również wykorzystywane podczas ubiegania się o pracę w innych dziedzinach i chcesz się wyróżnić. Po prostu fakt, że poświęciłeś czas na przygotowanie CV w formie wideo, pokazuje pracodawcy, że jesteś gotowy zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby odnieść sukces.

 

Rekrutacja online i wideo CV - powody, dla których warto wybrać wideo CV  

W dzisiejszym świecie i społeczeństwie uwaga maleje, a treści wideo stają się coraz bardziej doskonałym sposobem na zwięzłe i skuteczne przekazanie wiadomości. 

Coraz więcej pracodawców decyduje się na wywiady wideo, ze szkodą dla klasycznego „twarzą w twarz” lub przez telefon. A ponieważ ostatnio wszyscy konsumujemy więcej treści wideo, takie CV pomoże Ci od razu otrzymać wiadomość i może wzbudzić zainteresowanie rekrutera, który przez cały dzień przefiltrował tradycyjne życiorysy na papierze. Ponadto wideo CV prawdopodobnie pozostawi niezatarte wrażenie, przede wszystkim dlatego, że jest inne.

Oglądając twoje CV, zamiast go czytać, rekruterzy z większym prawdopodobieństwem będą Cię pamiętać, gdy przyjdzie czas na zatrudnienie nowego kandydata. Oto kilka powodów, dla których warto wybrać wideo CV:

- Zwraca uwagę na określone skill-y twórcze, wizualne lub public-speaking, w takich obszarach jak: aktorstwo, edukacja, sztuka, telewizja, technologie cyfrowe/media, komunikacja i reklama, marketing itp.;

- Dzięki temu Twoja aplikacja będzie bardziej zauważalna niż innych kandydatów, którzy prawdopodobnie korzystają z tradycyjnego sposobu ubiegania się o tę pracę;

- Będziesz w stanie wykorzystać swoją osobowość i styl relacji z ludźmi;

- Jeśli masz bogatą karierę, wideo CV  pomoże Ci podsumować najważniejsze informacje w przyjemny sposób;

- Na koniec będziesz miał/a pewność, że rekruterzy nie znudzą się czytaniem 3-stronicowego CV - ale mile zaskoczysz ich, zapewniając sobie dobre miejsce na ich krótkiej liście odpowiednich kandydatów do pracy.

 

Wskazówki dotyczące wideo CV

Każde dobre CV powinno mieć bardzo dobrze zdefiniowaną strukturę i profil, które pokazują twoje talenty i umiejętności, aby przyciągnąć uwagę czytelnika. To samo dotyczy wideo CV. Takie skuteczne CV trwa od 30 sekund do dwóch minut, dlatego ważne jest, aby upewnić się, że dostarczysz wszystko, co chcesz, w optymalnym czasie.

1) Krótko i na temat

W miarę możliwości staraj się nie wydłużać informacji szczegółami, które można pominąć. Pokaż rekruterowi, że wiesz, jak dokładnie przekazać to, co trzeba i ile trzeba. Opowiedz swoją historię krótko i obiektywnie, szybko przechodząc do sedna, bez przekazywania poprzez wideo CV niepotrzebnych informacji. Zapobiega to nudzeniu się rekruterowi i zatrzymywaniu wideo, zanim dotrze do interesującej części.

 

2) Poznaj swoich odbiorców

Informacje zawarte w Twoim wideo CV muszą być odpowiednie dla odbiorców, którzy go obejrzą. W rzeczywistości wideo CV jest jak prezentacja, w której musisz „sprzedać” swoje umiejętności i doświadczenie oraz przekonać odbiorców, że jesteś osobą, której potrzebują. W zależności od branży i firmy pamiętaj, aby zastanowić się, czego szukają, decydując, jakie informacje im udostępnisz, w jakim tonie i jakiego tembru głosu używasz.

 

3) Ubierz się odpowiednio

Musimy przyznać, że powiedzenie ludowe „Ubranie czyni człowieka” jest nadal aktualne. Dlatego ważne jest, jak prezentujesz się na nagraniu. Postaraj się potraktować wideo CV jak wywiad i odpowiednio się ubierz.

 

4) Mów stanowczo i wyraźnie

Zwracając się do kamery, upewnij się, że mówisz powoli, głośno i wyraźnie, aby osoba rekrutująca mogła zrozumieć wszystko, co mówisz. Spróbuj także nagrać w cichym pomieszczeniu, w którym nie ma szumów w tle, które mogłyby odwracać uwagę od przekazywanych informacji. Dzięki temu masz pewność, że Twój głos będzie dobrze słyszalny.

 

5) Znajdź dobre tło

W wideo CV należy również zwrócić uwagę na elementy tła. Upewnij się, że wygląda schludnie i czysto, a nawet minimalistycznie. Upewnij się również, że oświetlenie jest dobre. Nieodpowiedni cień na środku twarzy może odwracać uwagę rekrutera.

 

6) Przygotuj scenariusz

Ważne jest, aby wyglądać naturalnie i nonszalancko, ale prawdopodobnie jeszcze ważniejsze jest, aby dokładnie wiedzieć, co chcesz przekazać i jak to zrobisz. Jeśli chcesz, aby Twoje CV brzmiało bardziej konwersacyjnie, możesz rozważyć zapisanie określonych umiejętności, doświadczeń i kwalifikacji na liście, którą możesz później przekształcić w nagranie. Jeśli wolisz brzmieć uporządkowany/a, przygotowany/a i „dopracowany/a”, możesz spróbować napisać wszystko, co chcesz przekazać, a następnie dobrze przygotować się do nagrania. Ale ważne jest, aby nie czytać bezpośrednio ze scenariusza ani ze swojego CV, ponieważ spowoduje to, że nagranie będzie nudne.

 

Wnioski

Nawet jeśli wideo CV niekoniecznie jest potrzebne wszystkim kandydatom, jest to skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi rekruterów i wyróżnienie się na rynku pracy. Ważne jest, aby było skonstruowane i przedstawione w sposób profesjonalny, zwięzły i rzeczowy, a przede wszystkim interesujący do obejrzenia.